This is Sparta !

Ovoga puta postavljam tekst mog druga i kolege Aleksandra Petrovića koji živi i radi u Kuvajtu. I dalje se bavimo temama koje se tiču fitnesa, a koje navode na razmišljanje. Da li smo malo izgubili suštinu? Da li smo, u želji da zadovoljimo ambicije klijenata, zanemarili osnovni postulat naše struke: Ne nauditi…

 

Ovo je Spartaaaaaaa! Ili mozda I nije!?

U poslednjih nekoliko godina sve popularnije metode vezbanja postaju treninzi tipa “sve ili nista” .  Nakon pojave holivudskog hita 300 nastala je ekspanzija fitnes centara koje nude Spartanske programe vezbanja gde vas unapred cercilovski upozoravaju na krv,znoj i  suze, kao i na kofe za povracanje kao redovan rekvizit vezbanja. Pripreme za pomenuti film ( ciji sam veliki ljubitelj ali pre svega zbog stripa koji sam prethodno citao ) glumci i danas pamte kao najtezi posao koji su imali. Neki od njih i danas imaju hronicne upale tetiva i ligamenata kojie ih podsecaju na “no pain no gain” metod treninga kojim su bili podvrgnuti. Iako su treninzi bili pod nadzorom Mark Twighta osnivaca Gym Jones centra za trening,koga smatram za odlicnog strucnjaka. Medjutim njima je taj spartanski rezim bio potreban da bi se pripremili za ulogu i usli u sandale Leonidinih 300 boraca koji su ceo zivot proveli u rezimu krvi,znoja i suza. Kao bivsi pripadnik specijalne jednice i sam sam bio podvrgnut takvom rezimu treninga na sta me i danas podsecaju zglobovi u ranim jutarnjim casovima.

Programe vezbanja u takvim centrima,uglavnom,vode treneri koji su u najboljem slucaju tronedeljnim kursom dosli do sertifikata bez osnovnog znanja o fizoloskim principima po kojima ljudski organizam funkcionise. Ali ko sme da sumnja u njihovo znanje! ” Pa pogledajte ih kako izgledaju”, najcesci je odgovor kada upitam nekog zasto je poceo sa treningom “bez bola nema napretka”. Medjutim niko od vezbaca ni ne pretpostavlja da vecina tih trenera koristi sredstva oporavka koja nisu dozvoljena (anabolici,hormoni i ostala ergogene supstance)

Na zalost velika vecina vezbaca se osvesti tek  nakon ozbiljnih povreda nastalih tokom treninga,za koje trener naravno nije kriv zasto ga nisu poslusali kad ih je bodrio  “ajde,vuci ,guraj! Nema bola!” .

Treninzi se vode i organizuju po sistemu “tema dana” . Kada upitate trenera zasto ovakav program radite danas najcesci odgovor je “Pa to je trening dana,trenutak inspiracije. Zivot ne mozete predvideti zasto biste i trening. Sto raznovrsnije to bolje”

Primer “Treninga dana” koji za cilj ima uraditi sto vise krugova za zadato vreme.

Vezba br 1 :Naskok na kutiju (na kojoj je natpis sponzora I obavezna silueta spartanca) 20 ponavljanja!

box-jump

Nauka I praksa o metodologiji treninga kaze:

Vezbe za razvoj skocnosti i eksplozivnosti (npr.naskok na kutiju iz cucnja) po principima razumne i naucno potvrdjene metodologije treninga izvode se u najvise 5 ponavljanja,nakon toga gube svrhu. O zamoru ligamenata i tetiva kao aparata koji trpe najvece opterecenje u ovakvom tipu vezbi suvisno je govoriti. Pogledajte ahilove  tetive kod vaseg trenera izlepljene terapeutskim trakama

Vezba br 2 : Nabacaj ( forma izvodjenja vezbe, najcesce je  nebitna ) x 20

bad_footbal_clean

Nauka i praksa o metodologiji treninga kaze:

Kompleksne visezglobne vezbe olimpijskog dizanja su vezbe velikog zamora nervnog sistema i zahtevaju pravilnu  tehniku izvodjenja ,ne vise od 5 ponavljanja ,sa duzim odmorom izmedju serija. Svako ko je nekad izvodio ove vezbe zna da je jako tesko,gotovo nemoguce izvoditi ih pravilno ukoliko se niste dovoljno odmorili izmedju serija, sto vezbaca automatski dovodi u opasnost od povrede. Mozda je to razlog zasto vas trener ima bol u donjem delu ledja veci deo godine?

Vezba br 3: Veslanje na ergometru (500m sto brze ),nakon ovoga vracamo se na vezbu br 1 I tako u krug.

 

Nauka o praksa o metodologiji treninga kaze:

Vezbe razvoja energetskog sistema izvode se na kraju treninga u odvojenom segmentu. To znaci da nakon njihovog izvodjenja ne bi trebalo da se vracamo vezbama snage i eksplozivnosti. Nervnomisicni sistem u stanju velikog zamora ne moze ostvariti dovoljnu kolicinu sile. Ali tako su spartanci radili pa zasto ne biste I vi?

Na kraju najvaznije je doci sa treninga iscrpljen,umoran ,u bolovima I sa ostacima povracanja po opremi za trening ( na kojima je najcesce ispisan moto “bol je samo slabost koja napusta vase telo!” ) . Zar ne!?

 

5 thoughts on “This is Sparta !

  1. Svaka cast za text Aleksandar Petrovic…ja sam uzasnuta ovim cinjenicama…KATASTROFA !!!
    Jedan moj professor sa fakulteta rekao je “Nista nije toliko razlicito, kao kada se jedan te isti trening , primeni na razlicite ljude”…dakle dragi kursisti varijanta copy-paste je za vas tema za razmisljanje !!!

    Like

  2. Mislim da ne zavisi samo od kursa ili fakulteta, prosto se ljudi lože i pokleknu pred marketingom koliko god da su u struci!!! Žalosno je ali svet je naopak najčešće!!!

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s